Friday, February 5, 2010

CEO PETRONAS; kegusaran Dr.Mahathir terjawab


Semasa menyatakan pandangannya tentang CEO Petronas, Dr.Mahathir menyatakan pandangannya agar CEO yang akan dilantik kelak hendaknya dari orang yang berpengalaman luas dalam industri minyak. Ini kerana katanya sekiranya "orang baru", banyak masa yang perlu dipelajari dan juga menyesuaikan diri. Beliau berkata demikian ekoran ura-ura CEO sekarang Tan Sri Hassan Merican tidak akan disambung lagi kontraknya. Mengikut Malaysian Insider, terdapat khabar angin bahawa Hasaan Merican tidak disambung kontraknya kerana beliau telah lama berkhidmat, tetapi ada yang nakal mengatakan boss PETRONAS itu agak kontra dengan kehendak kerajaan yang DS Najib menerajui sekarang.

Ianya termasuklah soal pelantikan Omar Mustapha Ong yang dicadangkan Perdana Menteri DS Najib yang pada mulanya ditolak Pengerusi Lembaga Petronas sebelum diterima semula kemudiannya, dan juga beberapa hal lain. Malah semasa dalam PRK Manek Urai TPM telah mengarahkan PETRONAS untuk memberi "penjelasan" tentang royalti minyak yang dituntut Kelantan, tetapi sehingga selesai PRK PETRONAS tidak tampil memberi penjelasan. Mungkin bagi PETRONAS ini adalah soal meraih sokongan politik antara dua pihak yang sedang berlawan dan tidak sesuai ia campurtangan.

Pada petang Rabu lalu (3 Februari) Perdana Menteri DS Najib telah mengumumkan melalui satu kenyataan bahawa bekas Pengarah Urusan MISC Berhad, Datuk Shamsul Azhar Abbas,57 dilantik sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif PETRONAS berkuakuasa pada 10 Februari 2010. Beliau menggantikan Tan Sri Hasan Merican yang tamat kontraknya pada 9 Februari 2010. Datuk Shamsul juga memangku jawatan Pengerusi Lembaga PETRONAS. DS Najib juga mengucapkan penghargaan pada Hassan yang telah menerajui kejayaan dan sumbangan besdar PETRONAS sejak tahun 1995 lagi.

Apapun kita ucapkan selamat bertugas kepada CEO baru PETRONAS itu dan adalah terlalu awal untuk memberikan pandangan tentang kepimpinannya, walaupun ada beberapa blog telahpun mendahului dengan komen yang negetif. Berilah peluang kepada beliau untuk mentadbir konglomerat yang terkaya itu dan saya rasa dalam masa setahun kita akan dapat menilai hasil kepimpinannya.

Walau bagaimanapun kita masih belum lagi mendengar ulasan Dr.Mahathir tentang perlantikan ini sama ada beliau menyambut baik atau memberi peluang pada kepimpinan baru ini memperlihatkan kepimpinannya. Dan selaku Penasihat PETRONAS kita ingin mendengar suara dari beliau berikutan perubahan baru ini.

No comments:

Post a Comment