Thursday, February 4, 2010

Apa perlunya Chong Wei mengerah kudrat di Grand Prix Kebangsaan Akhir?


Saya memulakan posting berkaitan sukan kali ini selepas rehat beberapa hari di Kota Bharu. Saya tidak faham sistem digunapakai BAM dalam melahirkan pemain badminton negara yang berkaliber dan bertaraf dunia. Memang, Datuk Lee Chong Wei telahpun menjadi haguh bertaraf dunia, tetapi banyak lagi gelaran berprestij yang belum dimilikinya berbanding pemain dunia lain.

Juara atau Pingat Emas badminton pada Sukan Olimpik belum lagi, Juara Kejohanan Dunia belum lagi, Juara All England juga belum lagi. Sampai bila kita perlu untuk menanti beliau merangkul kejuaraan-kejuaraan berprestij itu. Dan bermula ahad ini Chong Wei akan turun beraksi Kejohanan Badminton Grand Prix Akhir Kebangsaan, di Johor Bahru. Kejohanan ini adalah di kalangan pemain-pemain negara dan kalau pun Chong Wei menjadi Juara, ianya sekadar menambahkan koleksi Juara Kebangsaan ke 8 kali, mengatasi sifunya Datuk Misbun Sidek. Itu sahaja, selain mungkin dapat menarik ramai penonton dalam stadium.

Sedangkan lawan utamanya yang masih belum dapat di atasi (berdasarkan jumlah kemenangan dalam perlawanan antara kedua pemain ini) iaitu Lin Dan telah mula mengatur "perang psikologi" dalam Kejohanan All England yang akan berlangsung Mac ini. Lin Dan telah menyatakan kesediaannya untuk turun dalam Kejohanan termasyhur itu. Soalnya jika Chong Wei mengalami kecederaan dalam Kejohanan di Johor bahru itu setelah mengerahkan segala kudratnya, dan bakal tidak dapat turun di All England. Atau sekurang-kurangnya beliau kepenatan di Johor Bahru, dan apabila di England akan gagal memberikan persembahan yang terbaiknya. jadi berbaloikah beliau berhempas pulas untuk Kejohanan pada peringkat kebangsaan sahaja itu.

Bak kata Lin Dan, pemain badmionton yang telah terkenal dan berjaya tidak perlu lagi bermain dalam setiap kejohanan, cukup hanya sekadar berlatih dan mengekalkan prestasi terbaik bagi bertanding di Kejohanan yang besar-besar sahaja. Apakah kata-kata beliau ini seakan satu 'psiko' ke atas Chong Wei atau pemain lain. Rasanya pemain lain tidak berupaya menyekat Lin Dan selain Chong Wei sendiri.

Lin Dan juga mengatakan pemain-pemain muda sahaja yang perlu menyertai banyak kejohanan bagi menimba sebanyak mungkin pengalaman sebelum bergelar Juara. Lojik kenyataan Lin Dan ini memang ada dan terpulanglah pada pihak berkuasa badminton negara untuk memikirkannya. Apabila diajukan soalan pada Chong Wei bahawa Lin Dan akan beraksi dalam Kejohanan All England, Chong Wei berkatakan 'jangan sebut nama itu' pada saya, saya sedia jumpa sesiapa sahaja dalam perlawanan.

Itu baru 'psiko' awal dari Lin Dan, dan tidak mustahil semasa kejohanan itu kelak beliau akan memberikan tekanan psiko yang lain bersama Jurulatihnya. Dan jika Chong Wei tidak mempunyai ketahanan mental yang kuat, dia akan mudah 'longlai' seperti mana sebelum ini. Ini kerana di segi skill mereka berdua sama sahaja, cuma ketahanan mental yang penting, jika gagal mengawal mental persembahan juga akan menurun dan tidak pada tahap terbaik.

Sebagai rakyat Malaysia, saya dan juga ramai lagi peminat badminton mahukan Chong Wei akan muncul Juara dalanm Kejohanan All England kali ini, selepas Hafiz Hashim melakukannya dahulu. Apakah harapan itu akan tertunai kali8 ini? sama sama kita saksikannya. Saya tak kisah sama ada Chong Wei Juara atau tidak di Johor Bahru, tetapi apa yang dinantikan di Seluruh England.

No comments:

Post a Comment