Thursday, February 18, 2010

Risalah memburukkan Ku Li tersebar di Kota Bharu?


Pada petang tadi, sebelum saya bertolak ke Kuala Lumpur seorang kawan telah memberikan satu risalah berupa surat layang kerana tidak ada dinyatakan ianya diterbitkan mana-mana pihak.Ianya diedar di KOta Bharu katanya sejak seminggu lalu tetapi kawan saya itu kata dia menerimanya hari ini. Memang pada envelope ada cop setem Pejabat Pos di Kelantan.

Bila saya jenguk Malaysia Insider, memang telah dimuatkan maklumat itu dan dikatakan pihak sekolah dan PPD juga menerimanya lantas banyak yang menuding jari pada BN Negeri bersekongkol dengan JPN, dan hari ini dinafikan oleh kedua-dua belah pihak. Mengikut sumber UMNO, risalah itu sepatutnya diedarkan semasa Ceramah Isu Royalti yang dianjurkan oleh UMNO Kelantan pada Jumaat(29 Feb) ini di pekarangan Bangunan UMNO Kelantan, KOta Bharu dan penceramah utama ialah Datuk Ibrahim Ali, Datuk Mustapha Mohamad dan Datuk Awang Adek Hussin. Memang kain rentang telah ada dibeberapa persimpangan bagi memaklumkan ceramah tersebut. Ianya bagaikan ulangan pada Ceramah sama yang di adakan di Hotel Renaissance sebelum ini yang disifatkan kurang sambutan.

Apakah ianya seakan ulasan atau mahu "membersih" pemahaman orang ramai yang telah mengikuti Ceramah YB Tengku Razaleigh Hamzah di Stadium Sultan MUhammad IV 28 Januari lalu. Nampaknya dalam sehari dua ini UMNO Kelantan sibuk "melayan" Ku Li sahaja ekoran penjelasan berani dan berterus terang anak raja itu. Siapa sangka KU Li, seorang Ketua Bahagian UMNO dan Ahli Parlimen boleh duduk sepentas dengan Tok Guru Nik Aziz dan barisan pimpinan PAS di Kelantan, semata-mata atas niat ikhlas menuntut royalti minyak untuk Kelantan.

Sebenarnya Tok Guru pun tidak boleh memberi jaminan sekiranya royalti minyak diberi pada Kelantan, kerajaan PAS Kelantan dapat bertahan dalam PRU13 nanti. Dan jika naik Kerajaan BN, royalti itu tetap dapat pada kerajaan baru BN nanti di Kelantan. Pokoknya siapa yang memerintah Kelantan, ianya boleh mendapatkan royalti itu. Jangan main "ciku-cap" macam di Terengganu, dan kini malu alah untuk memberikan royalti semula takut dikatakan penarikan pada wang ehsan dulu kerana PAS yang memerintah. Terengganu.

Berbalik pada risalah tersebut, rakan saya yang menerimanya itu juga bersetuju ianya sebagai surat layang kerana tidak ada pertanggungjawaban sama sekali. Kalau nak disimpan sebagai bahan rujukan atau perpustakaan pun tak tahu sumber yang mewujudkan risalah itu. Sebab itu kawan saya itu suka menyebutnya sebagai satu "risalah layang" sahaja.

No comments:

Post a Comment