Sunday, February 14, 2010

Ku Li Kembali dihati rakyat Kelantan


Setelah meledakkan satu kenyataan berterus terangnya pada 28 Januari lalu di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu dan kini ianya hampir sebulan cakap-cakap orang ramai di Kelantan memperlihatkan tokoh politik veteren Ku Li telah bertaut kembali di hati rakyat Kelantan. Betapa anak Raja itu mula disanjungi kembali rakyat Kelantan bilamana beliau bersama-sama kepimpinan PAS Kelantan memperjelaskan isu royalti minyak yang dituntut kerajaan Kelantan.

Malah kelmarin, TPM Tan Sri Muhyiddin Yassin masih mengulas tindakan berani dan bersahaja Ku Li itu walaupun ianya telah lebih 20 hari berlalu. Ini menampakkan kesan mendalam apa yang diperkatakan oleh Ku Li itu yang menyerlahkan kebenarannya yang memenatkan BN untuk menjelaskan pada rakyat. PM sendiri pun hanya sekali sahaja mengulas kenyatan Ku Li dan menyatakan akan mengkaji "tindakan"nya. Sehingga hari ini tidak jelas apa yang dikaji itu.

Kalau dalam kes lain seperti Ketua Bahagian UMNO di Pulau Pinang dahulunya, sepantas kilat sahaja dia di gantung keahlian daripada UMNO yang memperlihatkan ketegasan pimpinan parti. Tetapi pada kali ini ianya mengambil masa yang begitu lama dan tidak mustahil ianya tidak akan diambil apa-apa tindakan. Malah Ku Li sendiri menyatakan bahawa UMNO bebas untuk mengambil apa-apa tindakan ke atasnya.

Keghairahan pemuda UMNO Bahagian Gua Musang meminta Ku Li meletak jawatan sebagai Ahli Parlimen UMNO menerima tempelak apabila Ku Li menyatakan kesanggupannya meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen jika UMNO dapat menjamin ia menang dalam PRK Parlimen Gua Musang! ; menyebabkan pemuda UMNO tak terkata apa-apa lagi. Betul.. jika Ku Li meletak jawatan dan ada PRK kecil UMNO akan tewas teruk berdepan PAS di Gua Musang tanpa sokongan Ku Li. Itulah yang menyebabkan UMNO terkedu apabila Ku Li menyahut cabaran pemuda itu!

Kalau Pimpinan UMNO pusat sendiri teragak-agak dalam mengambil tindakan (malah ada pemerhati yang menyatakan UMNO tidak akan berani ambil tindakan atas Ku Li)atas Ku Li, maka apa yang dapat dikatakan oleh pimpinan UMNO Kelantan yang kelihatan lagi naif. Malahan kepimpinan UMNO Kelantan hari ini tidak mampu pun untuk mengawal perbalahan dalam Bahgaian UMNO di Rantau Panjang dan juga Tanah Merah serta habagian lain yang bermasalah.

Cuma sayang sedikit tidak ada program susulan selepas penjelasan di Stadium Sultan Muhammad IV itu. Khabarnya satu Debat akan diadakan di KBTC tetapi ditangguhkan kerana wakil UMNO tidak memberikan komitmen, tetapi setidaknya ada program susulan yang lain untuk penjelasan seterusnya pada rakyat. Kalau Datuk Husam Musa menyatakan PAS ada banyak "perkara" yang boleh diketengahkan, mengapa tidak diadakan majlis itu, jangan biarkan rakyat Kelantan dahagakan maklumat dan menerima maklumat sebelah pihak sahaja iaitu menrusi TV dan Radio. Kalau bagi masyarakat penyokong PAS mungkin sudah memadai dengan penjelasan Ku Li, tetapi bagi yang atas pagar dan masyarakat ramai yang lain memerlukan penjelasan berterusan.

Itu terpulanglah pada kerajaan dan pimpinan Kelantan mengadakannya, apapun sekurang-kurangnya Ku Li telah memberikan yang terbaik untuk rakyat Kelantan dan rakyat Kelantan telah dapat menerima baik penjelasan anak Raja itu dan kembalinya Ku Li dihati rakyat Kelantan menandakan satu corak baru perubahan politik akan berlaku, sekurang-kurangnya di Kelantan. Wallhua'lam.

No comments:

Post a Comment