Wednesday, October 7, 2009

Alkisah penerbangan MAS MH 1397 Kota Bharu-Kuala Lumpur


Saya ingin berkongsi pengalam sedikit dengan para penjenguk blog saya berkenaan penerbangan MAS semenjak diambilalih pengurusan baru. Mungkin pengalaman ini satu yang terpencil tetapi ianya dapat dielakkan sekiranya satu pengurusan yang baik dilakukan khususnya berkaitan dengan Juruterbangnya. Bagi saya yang hendak ke Kuala Lumpur sahaja tidak begitu terasa tetapi bagi yang ingin menyambung perjalanan ke luar negara amat terasa peritnya.

Penerbangan MH1397 yang sepatutnya berlepas pada jam 4.35 petang dari Kota Bharu telah terlewat sehingga 8.35 malam gara-gara Juruterbang yang akan mengemudi pesawat tersebut telah melebihi masa penerbangannya dan terpaksa digantikan dengan Juruterbang baru. Masalahnaya bagaimana perkara ini boleh terjadi sekiranya pihak pengurusan menelitinya dengan betul. Kalau soal kerosakan teknikal pesawat mungkin boleh dimaafkan kerana ia di luar kawalan. Namun kesilapan "Juruterbang melebihi masa" ini tidak sepatutnya berlaku jika pihak pengurusan merancang dengan rapi jadual tugas para Juruterbangnya.

Memanglah betul tindakan Juruterbang itu tidak dapat mengemudikan lagi penerbangan ke KL kerana telah melebihi masa dan peraturan antarabangsa pun melarangnya. Tetapi apa yang dipersoalkan ialah pelaksaan jadual tugas Juruterbang oleh pihak pengurusan yang lebih mengetahui berapa jam seseorang Juruterbang itu telah bertugas dan hendaklah digilirkan kepada yang baru. Oleh itu kami terpaksa menunggu ketibaan Juruterbang baru dari Kuala Lumpur dan penerbangan ayang sepatutnya jam 4.35 petang telah berubah menjadi 8.35 malam, 4 jam kami semua terkandas. Hanya jam 9.35 tadi kami sampai dengan selamat di KLIA.

Walaupun pihak MAS ada memberikan kupon makan semasa menunggu tetapi bagi mereka yang ingin menyambung penerbangan ke destinasi lain pada malam tadi telah tergendala. Terdapat dua pelajar yang ingin ke Australia dan Mesir juga terpaksa mendapatkan penerbangan esok hari, dan ramai juga antara penumpang tadi pelancong dari China dan juga Eropah. Mungkin pihak MAS akan memberikan kemudahan Hotel dan juga pertukaran penerbangan, tetapi akibat perubahan masa itu mengakibatkan tergendalanya perancangan awal para pelancong tersebut.

Oleh itu diharapkan pihak pengurusan MAS dapat memberikan perhatian serius dalam perkara ini yang boleh di atasi sekiranya lebih peka kepada jadual tugas Juruterbangnya dan juga ianya penting bagi menjaga imej penerbangan utama negara.

No comments:

Post a Comment