Friday, October 30, 2009

Bola sepak Kelantan:Mampukah ke Pertandingan akhir Piala Malaysia


Agak lama saya tidak updatekan blog ini lantaran masalah komputer dan juga kekurangan masa, dan untuk kali ini saya suka memulakan bicara dengan memperkatakan tentang bola sepak di Kelantan iaitu pasukan kelantan. Memang dalam sehari dua ini demam bolasepak telah terjadi di Kota Bharu berikutan kejayan pasukan Kelantan di bawah pimpina Tan Sri Annuar Musa selaku Presiden KAFA. Nampaknya Annuar Musa telah berjaya membawa Kelantan sehingga menjadi Naib Juara Piala Liga dan kini sedang mengintai peluang untuk menjadi Juara Piala Malaysia.

Tahniah kepada TS Annuar Musa atas kejayan setakat ini. Walaupun dalam politik beliau kini kurang menyinar lagi bintangnya tetapi dalam bola sepak telah ternyata berjaya dan mungkin juga selepas ini beliau dapat menggilap namanya kembali ke arena politik berikutan kejayaan dalam mengemudi bola sepak Kelantan.

Semasa perlawanan peringkat separuh akhir pertama di Stadium Sultan Muhamad IV di Kota Bharu pada malam selasa lepas, Annuar Musa bersama-sama Tok Guru Menteri Besar Kelantan turut sama menonton perlawanan yang telah dimenangi Kelantan itu. Nampaknya Tok Guru juga turut memberi sokongan moral kepada pasukan Kelantan dan pada malam itu TS Annuar begitu mesra dengan Tok Guru dengan memberikan selempang merah tanda sokongan pada pasukan Kelantan. Kemesraan begini amat baik sekali kepada pasukan Kelantan dan juga rakyat Kelantan yang mahukan para pemimpin politik sentiasa bekerjasama, walaupun dalam setengah keadaan mereka berbeza pendapat. Namun ianya tidak menghalang semangat kerjasama dan kemesraan bagi menjayakan sesuatu perkara yang melibatkan kepentingan Kelantan secara keseluruhannya.

Pada hari sabtu iaitu esok Kelantan akan berkunjung ke Perlis bagi perlawanan timbal balik dam soalnya mampukan Kelantan untuk mengekalkan agregat kemenangannya ke atas Perlis bagi memijakkan kaki ke perlawanan akhir. Bekalan 2 gol kosong belum lagi menjadi bekalan kukuh kerana dalam bola sepak segala kemungkinan boleh terjadi. Dan sekiranya Perlis berjaya mengalahkan Kelantan dengan kelebihan gol iaitu sekurang-kurangnya perlu menang dengan 3 kosong untuk menghampakan Kelantan ke perlawanan akhir.

Harapan peminat Kelantan cukup kuat dan khabarnya lebih 5000 peminat akan mengiringi pasukan Kelantan ke Perlis bagi memberi sokongan moral. Dan jika berjaya di Perlis malam esok, para peminat Kelantan akan berarak pula ke Stadium Nasional Bukit Jalil bagi perlawanan akhir. Di Bukt Jalil sekiranya Kelantan layak ke perlawanan akhir, para peminat Kelantan di Lembah Kelang sedia turun beramai-ramai. Tidak kiralah siapa yang akan dihadapi sama ada Terengganu atau Negeri Sembilan.

Semoga perlawanan di Perlis malam esok akan dimenangi pasukan Kelantan bagi menebus kehampaan perebutan Piala Liga yang mana Kelantan tewas pada Selangor dalam perlawanan akhir, dan gelaran Juara lah yang diinginkan oleh para peminat Kelantan termasuk Presiden KAFA sendiri TS Annuar Musa setelah sekian lama Kelantan ketandusan sebarang Piala kecuali Piala Emas Raja-Raja yang sering dimenangi pasukan Kelantan.

No comments:

Post a Comment