Sunday, October 11, 2009

PRK Bagan Pinang: akan berlaku kejutan?


Pada dua malam terakhir kempen saya berkesempatan untuk berkunjung ke Port Dicoson khususnya kawasan Pilihan raya Bagan Pinang. Selama dua hari itu saya membuat tinjauan pada sebelah petang dan juga sebelah malam setelah selesai urusan harian. injauan pada waktu petang menyaksikan deretan pos-pos kedua-dua parti yang bertanding rancak membuat persiapan terakhir dan kelihatan agak meriah.

Manakala pada waktu malam dipenuhi jadual ceramah oleh para pemimpin masing-masing. Semalam saya cuba keluar untuk meninjau ke tempat DS Anwar berceramah tetapi tidak kesampaian akibat kesesakan lalu-lintas. Apabila sampai ceramah Anwar telah selesai dan saya difahamkan beliau hanya berucap pendek sahaja kerana ingin ke tempat lain pula. Bagi PR ceramah adalah antara alat kempennya, sementara BN banyak saluran termasuk media massa yang dikawalnya. Selain mengadakan program di hotel, BN juga ada mengaturkan jamuan makan malam , bagaimanapun sambutannya kurang memberangsangkan. Sementara program di hotel ramai dipenuhi kakitangan kerajaan yang dikerah untuk hadir.

Bagi PR ceramah oleh pemimpin besar mereka pada dua malam terakhir menyaksikan agak ramai yang keluar bagi mendengar ceramah. Tidak seperti malam sebelumnya yang dikatakan kurang ramai, malah ada yang menyifatkan sebagai satu "taktik". Ramai juga yang percaya apabila Anwar datang sendiri, sesuatu akan berlaku khususnya "swing" yang besar akan terjadi sepertimana kemasukan beramai-ramai ahli UMNO ke dalam PKR yang boleh memberi impak ke atas BN.

Malam tadi kami hanya mendengar ceramah di Batu 7 oleh Kapt.(B)Datuk Abu Zahar, EXCO Ronnie Liu dan juga MP PAS Firdaus Jaafar. Banyak imput menarik yang dilontarkan oleh penceramah-penceramah tersebut. Manakala malam sebelumnya Cikgu Bard telah mendedahkan skandal calon BN Isa Samad, semasa menjadi MB dahulu.

Daripada corak pemerhatian saya, kedua-dua parti akan cuba mendapatkan undi golongan muda yang merupakan kira=-kira 30% dari keseluruhan pengundi. Ini kerana bagi pengundi tua, mereka telah tetap pendirian dan sukar untuk berubah sama sekali.
Parti mana yang boleh mendapatkan pengundi muda untuk mengundi mereka, kejayaan akan menjadi miliknya. Pun begitu peranan undi pos masih tetap penentu pada pilihan raya ini kerana bialngann ya agak besar.

Ada pemerhati yang menyatakan jika PAS memperolehi separuh dariundi pos, dan berjaya mendapatkan unbdi golongan muda, nescaya PAS akan menang. INi bersadarkan pengundi Cina dan India tidak berubah dan tetap menyokong PAS sepertimana PRU yang lalu. Apapun kita lihat keputusannya malam ini. Peluang PAS setakat ini masih 45:55 mengikut para pemerhati, tetapi jika berlaku "undi protes" dalam UMNO , PAS akan menang dengan majoriti kecil atau dapat mengurangkan majoriti BN dengan banyak.

No comments:

Post a Comment