Friday, October 16, 2009

UMNO Akan Berubah ? Betulkah...


Perhimpunan Agung Khas UMNO telah selesai malam ini dengan penggulungan ucapan oleh presiden parti. Tema perubahan berkumandang selama beberapa hari persidangan dicorong-corong radio dan juga TV kawalan kerajaan mahupun swasta. Adakalanya dalam Berita Perdanapun seperti malam ini hampir 20 minit berkenaan UMNO sahaja, seolah-olah ianya TV UMNO, bukannya TV Kerajaan. Dan mereka yang menonton yang mahu melihat berita sebenar disogok dengan Berita UMNO selama 20 minit pertama malam ini. Apakah ini tanda UMNO akan berubah... atau semakin memanipulasikan...terpulang pada pandangan masing-masing.

Apapun dari pandangan para bloggers, kata-kata UMNO akan berubah hanyalah berupa retorik semata-mata. Beberapa penulis bebas juga berpandangan sama kecuali perlembangannaya sahaja berubah dari kira-kira lebih 2000 orang perwakilan kepada 146,500 perwakilan dan sistem kuota seakan tidak lagi melindungi Ketua-ketua UMNO bagi mengekalkan jawatannya. Itu sahaja yang berubah. Perangai, feel dan sebagainya ramai yang telah menjangkakan sukar untuk berubah kerana telah sebati menjadi darah daging UMNO.

Manakala bagi pemerhati yang sedikit bersimpati dengan UMNO menyatakan perubahan dalam UMNO tidak dapat dilihat dalam sekelip mata sahaja. Tunggu dulu dalam setahun dua...jika ianya tidak berubah juga barulah kita jatuhkan "hukuman" bahawa UMNO sebenarnya tidak berubah dari segi perangai lamanya, hanya sedikit perlembagaan sahaja berubah.

Faktor kemenangan BN dalam PRK Bagan Pinang juga tidak dapat dijadikan contoh bagaimana UMNO telah diterima rakyat . Ini kerana kawasan itu sememangnya menjadi kubu kuat UMNO sejak dahulu lagi. JIka ianya kawasan pembangkang dan dapat dikuasai UMNO, maka itu tanda sebenar rakyat mahukan kepada UMNO dan perubahan diterima rakyat. Tetapi dalam banyak PRK yang diadakan UMNO gagal merampas kerusi yang dulunya dimenangi pembangkang kecuali PRK Pengkalan Pasir 2004 (itupun dimenangi kembali PAS dlm PRU 2008). Sebaliknya kerusi parlimen Kuala Terengganu milik UMNO pula jatuh ke tangan PAS.

Jadi kemenangan UMNO di Bagan Pinang dalam PRK baru-baru ini tidak menjadi modal politik yang UMNO telah berubah dan rakyat telah terima UMNO, apa lagi dengan undi pos yang masih diragui banyak pihak ketelusannya di mana undi pos mewakili kira-kira 40% daripada jumlah pengundinya.

Walau apa pun kita lihat sahaja dalam beberapa bulan akan datang atau sehingga hujung tahun ini apakah betul-betul ada perubahan dalam UMNO atau hanya sekadar kata-kata retorik sahaja bagi memberi semangat kepada ahlinya yang semakin lesu bersama kelesuan ekonomi yang melanda hari ini.

No comments:

Post a Comment