Thursday, October 15, 2009

Krisis MCA semakin parah


Parti kedua terbesar dalam BN, iaitu parti mewakili kaum Cina MCA kini berdepan maslah dalaman yang semakin kritikal selepas EGMnya pada minggu lepas. Presidennya semakin terdesak dan kemungkinan terpaksa melepaskan jawatannya apabila EGM minggu lalu telah mengundi tidak percaya terhadapnya.

Dengan berbekalkan sedikit lagi kuasa yang ada presiden MCA, Datuk Ong Tee Keat semalam telah memanggil mesyuarat Majlis Presiden dan sumber dalaman menyatakan sebahagian anggotanya telah meminta Ong untuk melepaskan jawatan sebagai presiden MCA. Beliau kini semakin kehilangan penyokongnya yang semakin beralih kepada Datuk Liow Tiong Low, manakala penyokong Datuk Chua Soi Lek tetap tidak berubah dan mahukan satu EGM lagi diadakan.

Nampaknya dalam hal ini Ong Tee Keat terpaksa bersetuju dengan cadangan Soi Lek, malah beliau menyatakan bahawa penyokong Soi Lek profesional kerana mahukan EGM yang kedua bagi meminta mandat sebagai peneraju parti berbanding penyokong Tiong Lai yang seakan mahu Tiong Lai menerajui parti tanpa diadakan EGM kedua. Ini adalah berdasarkan sekiranya diadakan EGM kedua Tiong Lai belum pasti lagi akan menang, walaupun pada malam tadi beliau telah dilantik sebagai Timbalan Presiden bagi memenuhi kekosongan yang "ditinggalkan " Soi Lek.

Sekiranya EGM kedua diadakan sepertimana diarahkan oleh presiden Ong Tee Keat, apa akan terjadi kiranaya tiada pihak yang menang mutlak atau dengan kata lain menang tipis sahaja. MCA tentunya akan terus bergolak lagi dalam mencari pemimpin yang benar-benar dapat memimpin dan mendapat sokongan padu akar umbi. Sekiranya Ong Tee Keat dihambat keluar dari MCA, apakah masyarakat Malaysia umumnya dapat menerima Soi Lek dalam PRU nanti jika beliau terpilih ekoran masalah skandalnya itu.

JIka orang baru terpilih pula iaitu Ting Lai, apakah akar umbi akan memberikan sokongan padu terutama sekali penyokong kedua-dua tokoh Tee Keat dan Soi Lek. Nampaknya krisis MCA akan berpanjangan dan tidak mustahil ianya akan melarat sehingga PRU yang tidak lama lagi. Sekiranya ini berlaku tentu sekali ia menjejaskan BN dalam PRU itu nanti.

No comments:

Post a Comment