Blog Archive

Thursday, September 17, 2009

Akhirnya Samy Vellu memohon maaf pada Dr.Mahathir


Setelah beberapa kali berbalas kenyataan dengan bekas bossnya dahulu, semalam akhirnya telah menyatakan permohonan maaf kepada Tun Dr.Mahathir khususnya gara-gara cadangan "kalungan selipar" dipakai pada gambar Dr.Mahathir yang dilontarkan anak buahnya M Sukuraman, pemimpin MIC daripada Pahang.

M.Sukumaran juga semalam telah mengakui terlalu mengikut emosi semasa mencadangkan "kalungan selipar" itu dan memohon maaf dari Dr.Mahathir dan menyatakan akan berjumpa Dr.Mahathir sendiri bagi memohon maaf. Ini berikutan penggantungan keahliannya serta-merta oleh MIC ekoran cadangan celuparnya itu. Itupun setelah mendapat desakan keras dari para pemimpin tertinggi UMNO sendiri yang pada kali ini mempertahankan negarawan itu.

Kelmarin juga Dr.Mahatir yang pertama kali mengulas isu selipar ini menyatakan " beliau tidak merasa sedih atau marah dengan cadangan pemimpin MIC itu dan beliau berkata "bukan saya jadi apa-apa". Maksudnya di sini mungkin bagi Dr.Mahathir hanya cadangan kalungan, bukannya dibaling selipar sepertimana dibaling kasut seperti kes Presiden Bush dahulu. Tambah Dr.Mahathir lagi, beliau tidak merasa apa-apa juga kerana "kecaman" itu datangnya dari anggota parti lain.

Beliau seterusnya menyatakan " Ini bukan kali pertama sya dikecam. Dulu orang dah lupa macam mana pemimpin UMNO kecam saya" . "Nazri dan Menteri Besar Kedah dahulu nak buang saya daripada UMNO" . Tapi pada masa tu tak ada siapa bagi reaksi apa pun."
Dr.Mahathir juga menyatakan beliau sedih apabila orang partinya sendiri (UMNO) dan orang yang duduk dalam kabinetnya sendiri mengecamnya. Beliau lebih marah terhadap kecaman yang dilontarkan oleh anggota UMNO dan bekas anggota kabinetnya, daripada kecaman yang dibuat oleh anggota MIC.

Beliau juga mengulas hasrat M Sukumaran yang ingin bertemunya dan memohon maaf secara peribadi (dalam akhbar Sukumaran telah memohon maaf); Dr.Mahathir menyatakan "Minta maaf tak apa.Tak minta maaf pun tak apa. Bagi saya tak ada apa-apa. Saya sedih bila orang parti saya sendiri, orang yang duduk dalam kabinet saya sendiri kecam saya".

Bagi Dr.Mahathir luka lamanya dikecam anggota UMNO dan juga bekas anggota kabinetnya masih lagi terasa sehingga kini dan mungkin kerana itulah beliau sering mengulangi bahawa dalam kabinet PM DS Najib sekarang masih ada lagi seorang dua yang dikatakannya tidak sesuai dan "korup", tetapi Najib masih lagi mengekalkannya dan itu antara modalnya mengkritik pimpinan PM Najib sekarang, berbanding dengan "banyak modal" digunakannya semasa mengkritik PM Datu Abdullah Badawi dahulu.

No comments:

Post a Comment