Blog Archive

Friday, September 18, 2009

Tun Dr.Mahathir Vs Samy Vellu


Pertembungan antara Tun. Dr. Mahathir dengan Datuk Samy Vellu nampaknya telah masuk pusingan yang ketiga. Entah berapa pusingan lagi mereka akan "bertembung" belum dapat dipastikan, juga siapa yang akan mengalah dahulu daripada memberikan komen dan pandangan balas. Saya teringat akan pertarungan tinju pada era kegemilangan Muhammad Ali dahulu dan biasanaya dalam sesuatu pertarungan Ali dengan lawan pada kebiasaannya antara 12 hingga 15 pusingan. Hanya zaman Mike Tyson sahaja pertarungan pendek masanya kerana tumbukan ganas dan kuat. Zaman Ali dahulu ada "seni" dan gayanya seperti menari-nari dan sebagainya.

Pertembungan antara Dr.Mahathir dengan Samy ini tidak dapat dipastikan lagi berapa pusingannya bergantung pada keupayaan mereka melontarkan hujah masing-masing. Saya teruja dan sedikit tergelak juga bila menjenguk blog Sdr Hishamuddin Rais bilamana beliau menyatakan "dua orang India bergaduh". Memanglah Samy dari kaum India dan Dr.Mahathir juga dikatakan kununnya berketurunan dari India juga. Kalau dua-dua dari "baka" sama ini, kalau ibarat jenis ayam laga; maka hebat berlaganya dan susah untuk ditentukan kalah-menang.

Pada hari ini Dr.Mahathir bersuara lagi dan kali ini beliau mengulangi gesaannya supaya Samy berundur dari presiden MIC. Beliau menyatakan "Samy akan menajdi liabiliti kepada Bn dalam pilihan raya umum akan datang disebabkan kepimpinannya gagal. "You gagal pimpin MIC sampai you sendiri kalah". Dr. Mahathir menyatakan lagi " Samy punya prestasi jauh lebih buruk daripada Pak Lah, tetapi dia tak mau pun nak lepas jawatan". Sedangkan Pak Lah telah melepaskan jawatannya berikutan prestasinya yang tidak begitu baik.

Dalm hal ini nampaknya Dr.Mahathir memberi kredit pada Pak Lah kerana telah berundur dari jawatan Perdana Menteri sehingga dibandingkan dengan Samy yang tidak mahu berundur dari presiden MIC. Dr.Mahathir berkata beliau berhak menegur sesiapapun demi kebaikan BN. "Pak Lah pun saya tegur, apa Samy Vellu saya tidak boleh tegur? ".


Dr.Mahathir juga seakan memberi teguran secara tersirat kepada pucuk pimpinan khususnya DS Najib yang sebelum ini pernah menyatakan beliau tidak akan campur tangan dalam urusan parti MIC kerana memegang pada prinsip tidak campur tangan dalam urusan parti kompenan BN. Dr. Mahathir berkata bahawa apabila ia sudah menjadi masalah kepada BN dan jika BN tak campur tangan, BN sendiri yang akan menjadi mangsa.

" Kalau sata tahu seseorang itu akan menyebabkan kekalahan BN,ia sudah menjadi masalah BN. Bukan masalah MIC lagi. Kita tak boleh dok tak intefere (campur tangan) saja,Ini urusan BN, kerana dia BN kalah." Oleh itu Dr. Mahathir berkata pemimpin BN perlu menegur Samy Vellu kerana sebagai pemimpin BN, mereka bukan bertanggungjawab terhada prestasi sendiri sahaja tetapi prestasi BN keseluruhannya".

Nampaknya sekali lagi Dr.Mahathir "memberi kuliahnya" kepada para pemimpin BN pada masa ini yang rata-rata terikut dengan prinsip tidak campur tangan seperti dikatakan Perdana Menteri DS Najib. Apakah ini "hint" dari Dr. Mahathir dan perlukah ada "hint" begini baru pemimpin BN akan bertindak bagi mengatasi kemelut ini. Saya rasakan BN sendiri juga amat parah, dari MCAnya. PPPnya, UMNOnya semuanaya bertelagah sesama sendiri dan pemimpin BN telah tenggelam punca untuk mengatasinya.

Manakala bagi Samy Vellu, beliau hari ini berkata bahawa beliau telah bincangkan pelan persaraannya dengan PM DS Najib pada Jun lepas dan dia tetap berpegang pada pelan itu. Beliau juga tidak menerangkan apakah pelan itu kerana baginya perkara ini ia antara beliau dengan Pengerusi BN.

Samy juga menyatakan rasa sedih dengan kenyataan Dr. Mahathir bahawa " beliau menjadi liabiliti kepada BN" pada masa ini. " Ketika BN menang ia dianggap satu aset.
Bagaimanapun Samy menyatakan dia tetap menghormati Dr. Mahathir.

Hubaya hubaya, PRU 13 akan tiba tidak lama lagi, dan sekiranya masalah ini tidak dapat diselesaikan BN akan tersungkur dan tidak akan dapat bangkit kembali dalam persada politik tanah air.

No comments:

Post a Comment