Blog Archive

Friday, September 11, 2009

Bila Tun Dr. Mahathir jawab balik bidasan Samy


Apabila Datuk Seri Samy Vellu melontar pandangan kerasnya terhadap Tun Dr.Mahathir kelmarin ekoran temubual Dr.Mahathir dalam akhbar Tamil Makkal Osai, ternyata ada sebab untuk beliau terasa dengan pandangan Dr.Mahathir. Dr. Mahathir seperti dilaporkan Agend Daily,menyatakan bahawa MIC akan kehilangan sokongan kaum India jika Samy Vellu terus menerajui parti itu. Katanya lagi, MIC kini juga dilihat semakin lemah dan kekuatan parti itu tidak dapat dipulihkan semula jika Samy Vellu terus kekal sebagai presiden. " Saya dengar ramai orang India cakap, dia orang tak suka nak sokong MIC pasal Samy Vellu"

Dr.Mahathir juga dalam wawancara itu seakan menggambarkan Dato' Subramaniam, musuh tradisi Samy Vellu seorang yang baik. Dan esok adalah hari pemilihan jawatan dalam MIC dan Samy menganggap Dr.Mahathir telah campurtanagn dalam hal ehwal MIC. Ini yang telah menyebabkan Samy Vellu terasa sangat dan "membidas" bekas bossnya dengan mengatakan Dr.Mahathir sebagai "pakar dalam seni memusnahkan timbalannya sendiri" (Timbalan PM)

Dr. Mahatir jika kita lihat yang telah lepas tidak akan tunduk pada apa-apa kritikan dari sesiapa pun. Dengan Pak Lah beliau hentam, TS Rafidah Aziz beliau pernah bertelagah dalam kes AP, DS Nazri Aziz juga dikatanya "kaki pukul"; malah dengan Tunku beliau pernah bertelagah. Dan beliau tidak akan berhenti melainkan lawannya mendiamkan diri. Dengan Samy Vellu ini kita lihat sejauh mana Samy dapat membuat bidasan terhadap kritikan Dr.Mahathir.

Pada hari ini di Petaling Jaya, Dr.Mahathir menjawab bidasan Samy dan menjelaskan bahawa beliau tidak merujuk sama sekali ulasannya dalam Makkal Osai itu kepada pemilihan dalam MIC esok. " saya tidak merujuk kepada pemilihan. Saya kata kelemahan MIC terletak pada Samy Vellu". Samy juga telah lama menguasai MIC iaitu 29 tahun.

"Sampai tidak ada siapa boleh ambil alih daripada beliau. Siapa jadi timbalan beliau, lama sikit, nampak orang itu popular, beliau cantaslah". Kritikan Dr.Mahathir ini seolah memulangkan semula pada Samy apa yang Samy kata pada Dr. Mahathir kelmarin, iaitu tentang timbalan PM yang gugur tengah jalan seperti Tun Musa Hitam, Tun Ghaffar Baba dan DS Anwar Ibrahim.

Dr. Mahathir juga mengatakan bahawa Samy pernah berbohong kepadanya berkenaan beliau tidak pernah menolong masyarakat India. Sedangkan menurut Dr.Mahathir beliau bukan sahaja menolong orang Melayu tetapi juga semua kaum di Malaysia.

Nampaknya jawab menjawab antara tokoh negarawan itu dengan Samy Vellu akan berterusan sekiranya Samy membalas balik esok. Dan perlu diingat bahawa Dr.Mahathir tidak akan mengalah kepada sesiapa pun. Soalnya sekarang beranikah Samy terus berkonfrontasi dengan Dr.Mahathir.

No comments:

Post a Comment