Blog Archive

Saturday, September 26, 2009

Parti bagi kaum India bertambah satu lagi...

Walaupun bilangan masyarakat India di negara ini adalah yang ke 3 terbesar, selepas Melayu, dan Cina tetapi nampaknya bilangan parti politik yang memperjuangkan masyarakat keturunan India telah bertambah satu lagi menjadikannya sekurang-kurang ada 3 yang besar sekarang iaitu MIC, PPP, IPF dan kini Parti Makkal Sakti yang bakal dilancar Oktober ini. Ini tak termasuk parti KIMMA yang memperjuangkan kepentingan masyarakat India Muslim yang telah lama memohon menyertai BN tetapi belum diluluskan kerana adanya tentangan dari MIC.

Kalau dikirakan ukurannya 5 parti yang mewakili kepentingan masyarakat India itu agak terkehadapan berbanding dengan kaum lain di Malaysia. Ini membuktikan demokrasi yang terus berkembang dalam tanah air, walaupun ada yang melihatnya sebagai akan membawa perpecahan kepada masyarakat India.

Parti baru yang dikenali sebagai Parti Makkal Sakti yang ditubuhkan sejak 3 bulan lalu oleh bekas pemimpin Hindraf, sebuah pertubuhan yang diharamkan kerajaan. Mengikut presiden Parti Makkal Sakti, RS Thananthiran, parti ini telah mempunyai lebih 50,000 orang ahli sejak ia ditubuhkan dan akan dilancarkan pada 10 Oktober 2009oleh YAB Perdana Menteri DS Najib.

Apakah nanti parti ini akan menjadi saingan kepada MIC dan apakah para pemimpin MIC dan juga PPP yang terpinggir akan menyertai parti baru ini. Dan adakah parti baru ini akan dipilih oleh BN menjadi regu barunya. Ini semua bergantung kepada masa dan keadaan, dan sekiranya ia berjaya menarik sokongan masyarakat India tidak mustahil ia akan dapat menggerhanai MIC suatu masa nanti.

Seperti yang diketahui umum, masyarakat India telah menyokong perjuangan Hindraf dan apabila ramai pemimpin Hindraf menyeberang kepada PKR, maka masyarakat India juga turut menyokong PKR yang mana telah menyebabkan BN kehilangan sokongan masyarakat India yang begitu teruk dalam PRU yang lalu. Para penyokong Hindraf juga telah melupai MIC gara-gara pertelingkahan dalam MIC sendiri dan penguasaan Datuk Samy Vellu yang begitu lama dalam MIC.

Sekiranya bekas para pemimpin MIC yang tersingkir dalam perebutan jawatan baru-baru ini seperti Dato' Subramaniam dan Dato' Sonthinathan yang tewas baru-baru ini menyertai parti baru ini, serta Datuk T. Murugiah yang bertelingkah dengan Presiden PPP Datuk M Kayveas, juga turut serta; maka Parti Makkal Sakti bakal mencorakkan aliran baru dalam politik kaum India dalam negara.

Semuanya bergantung pada keadaan dan sokongan penyertaan masyarakat India secara keseluruhannya. Sekiranya PM melancar parti baru ini, sedikit sebanyak akan menggambarkan sokongan PM kepada parti baru ini bagi memulihkan sokongan kaum India kepada BN. Bagaimana pula nasib MIC nanti, apakah MIC akan membuat "kejutan" dengan menyeberang kepada Pakatan Rakyat sekiranya BN memilih parti baru ini sebagai regu barunya. Nampaknya iklim politik masyarakat India di Malaysia akan berubah cuaca dalam beberapa bulan akan datang ini. Sama samalah kita lihat perkembangannya.

No comments:

Post a Comment