Blog Archive

Friday, September 25, 2009

Kemalangan jalan raya di musim perayaan


Pelbagai kempen dan seruan kerajaan serta pihak-pihak berkenaan bagi mempastikan kemalangan jalan raya khususnya pada musim perayaan berkurangan nampaknaya tidak begitu berkesan. Masalahnya tetap sama dan puncanya juga agak sama iaitu sikap pengguna jalan raya itu sendiri. Sebagai satu perbandingan mudah dalam Ops Sikap 17 iaitu musim raya Aidil Fitri tahun 2008 seramai 208 orang telah meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya. Dalam Ops sikap 20 raya tahun 2009 ini angka kematian sehingga kelmarin ialah 210 jumlah kematian dan masih ada dua hari lagi Ops sikap 20 itu.

Adalah dijangkakan angka kematian akan lebih tinggi untuk esok dan lusa kerana masing-masing akan bergegas pulang ke Ibu kota bagi bekerja pada Isnin. Semua jalan masuk ke ibu kota dijangka akan mengalami kesesakan yang teruk dan kemalangan juga dijangka akan meningkat lagi.

Kalau dalam masa musim perayaan Aidil Fitri sahaja angka kematian kira-kira 200 orang, dicampur dengan kematian akibat kemalangan musim perayaan lain seperti tahun Baru Cina, Deepavali dan sebagainya , mungkin angka itu bertambah sekali atau dua kaliganda lagi.

Katakanlah pada musim-musim perayaan itu angka kematian 500 orang setahun dan angka itu agak munasabah dan ianya agak besar sekali serta mengalahkan wabak H1N1 yang setakat ini menyebabkan 72 kematain. Hanya pada musim perayaan Aidil Fitri tahun ini tiada lagi kemalangan yang membabitkan kenderaan besar seperti bas yang biasanya akan meragut banyak nyawa. Dari segi itu pihak berwajib khususnya JPJ telah berjaya mengekang kemalangan yang membabitkan bas pada musim perayaan ini.

Pada musim perayaan masa hadapan pihak kerajaan perlu memikirkan semula langkah-langkah lain yang perlu diperkanalkan bagi membendung angka kemalangan jalan raya khususnya pada musim perayaan besar seperti ini.

No comments:

Post a Comment