Blog Archive

Wednesday, September 16, 2009

Pengumuman cuti Jumaat melegakan perantau pulang raya


Kelmarin saya sempat posting masalah yang akan dihadapi oleh para perantau yang ingin pulang berhari raya di kampung halaman berikutan dengan hari Jumaat nmasih bersekolah. Kemudian pihak Kementerian Pelajaran memberi lampu hijau dengan membenarkan pihak sekolah memohon cuti peristiwa atau cuti gantian bagi membolehkan para perantau pulang berhari raya dan mengelakkan kesesakan. Pada hari ini kerajaan memutuskan hari jumaat adalah cuti bagi membolehkan perautau pulang dalam keadaan yang lebih menyenangkan.

Walupun ianya agak lewat tetapi agak melegakan juga kerana sekurang-kurangnya ia telah melegakan kami yang ingin pulang ke kampung. Bayangkan kalau hari jumaat masih bersekolah, maka hari sabtu adalah hari orang ramai berpusu-pusu hendaklah pulang dan akan menyebabkan kesesakan teruk sama ada Lebuh Raya Utara Selatan dan juga Pantai Timur.

Keadaan di mana perjalanan berkereta 14 jam atas jalan raya untuk pulang ke Kota Bharu mungkin dapat dielakkan dengan adanya cuti lebih awal seperti ini. Untuk masa hadapan keputusan perlulah dibuat awal bagi memudahkan perancangan para perantau untuk pulang. Agak melegakan lagi bila pihak pengurusan Tol Lebuh Raya khususnya bagi perjalanan ke Pantai Timur memberikan laluan percuma tanpa bayaran tol untuk perjalanan selepas jam 12 pada 18 September ini dan juga apabila pulang kembaliu ke Kuala Lumpur kelak.

Pelan untuk kembali ke kampung melalui di Kelantan melalui Grik atau pun Lojing, Gua Musang mungkin tidak menjadi kenyataan sekiranya keadaan trafik Lebuh Raya Karak berjalan lancar. Bagaimanapun ianya belum dapat dipastikan lagi kerana orang ramai dari 3 buah negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan akan menggunakannya pada 18 dan 19September ini. Sekiranya masih sesak jalan alternatif tadi masih relevan untuk difikirkan.

Pada para pengguna jalan raya semua pandulah kenderaan dengan berhemah dan bertimbanmg rasalah kepada pengguna jalan raya yang lain bagi mengelakkan kemalangan kerana kita semua ingin pulang berhari raya dengan selamat. Selamat pulang ke kampung laman kepada semua perantau dan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin.

No comments:

Post a Comment