Blog Archive

Friday, September 4, 2009

Kg. Buah Pala akhirnya hilang menjelang minggu depan



Pertelingkahan penduduk Kg Buah Pala akhirnya akan sampai ke penghujungnya. Mereka akhirnya terpaksa tunduk kepada keputusan mahkamah yang tidak memihak kepada mereka. Walaupun pada khamis kelmarin hanya seorang penduduk sahaja yang bersetuju menerima tawaran pemaju Nusmetro Ventures (P) Sdn Bhd dan hanya sebuah rumah sahaja dirobohkan dan 4 orang penduduk ditahan. Tetapi pada jumaat 22 penduduk telah bersetuju menerima tawaran pemaju.

Mengikut Thomas Chan, pengarah syarikat pemaju, dalam mesyuaratnya dengan para penduduk 22 tuan punya rumah telah bersetuju dan menandatangani surat mereka akan berpindah secara aman. Pihak pemaju menawarkan mereka sebuah rumah teres 2 tingkat dan wang tunai RM8000 gantirugi bagi perpindahan tersebut. Mengikut pihak pemaju juga kerja-kerja merobohkan rumah akan dilaksanakan pada minggu hadapan dan tapak tanahnya akan dimajukan secepat yang mungkin. Bagaimana pun penduduk akan diberikan sedikit masa bagi tujuan perpindahan tersebut.

Kelmarin, M Sugumaran,Pengerusi Persatuan Penduduk Kg Buah Pala menyatakan mereka tidak ada pilihan melainkan terpaksa akur kepada keputusan mahkamah bagi mengosongkan tapak tanah Kg Buah Pala. Walaupun penduduk kecewa dengan keadaan ini tetapi terpaksa menerima tawaran daripada pihak pemaju.

Dengan ini akan berakhirlah episod perebutan tapak tanah seluas 2.6 hektar tersebut dan nama Kg Buah Pala akan tinggal dalam kenangan bersama sejarahnya yang tersendiri.

No comments:

Post a Comment