Blog Archive

Friday, September 4, 2009

Kunjungan TPM ke Terengganu gagal?


Petang semalam 3 September 2009, TPM TS Muhyiddin Yassin serta Naib Presiden UMNP Datuk Hishamuddin telah berkunjung ke Terengganu dalam apa yang disifatkan oleh pengamat politik tanah air sebagai usaha untuk mententeramkan pergolakan hebat yang berlaku dalam politik Terengganu khususnya 2 puak dalam UMNO yang bersengketa tiada penghujungnya.

Namun semasa lawatan TPM dan Menteri Dalam Negeri itu seolah telah dipulau oleh 14 orang ADUN Terengganu yang menyokong kumpulan Datuk Idris Jusoh. Yang hadir cuma Menteri Besar dan EXCO Negeri iaitu puak Menteri Besar serta pemimpin UMNO Bahagian yang menyokong Datuk Ahmad Said. Hanya seorang wakil rakyat yang hadir yang bukan dari penyokong Menteri Besar. Ketidakhadiran ramai ADUN ini menunjukkan TPM sendiri gagal untuk "mendamaikan" perbalahan antara mereka.

Mengikut wakil rakyat yang hadir itu "pemboikotan" majlis yang dihadiri TPM dan juga Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri (Datuk Hishamuddin) tidak pernah terjadi sebelum ini. Ini membuktikan apa yang hendak disorok oleh pemimpin UMNP Pusat tentang pergolakan di Terenganu tidak berjaya malah membuka pekung di dada. Pemulauan ini juga mengikut wakil yang hadir itu sebagai mesej kepada kepada kepimpinan Menteri Besar yang tidak dapat diterima oleh sebilangan besar wakil rakyat UMNO Terengganu.

Wakil rakyat yang memulau majlis itu juga nampaknya tidak yakin krisis yang mendalam itu dapat diselesaikan oleh TPM. Mengikut laporan Malaysiakini yang memetik kata-kata wakil rakyat yang hadir " kalau setakat nak tunjuk muka,datang makan-makan, nak huha-huha baik kami tak payah pergi". Kalau itu pendiriannya maka masalah ini akan memakan masa untuk selesai.

Mungkin Perdana Menteri sendiri terpaksa campurtangan dan turun ke Terengganu bagi mengatasinya; itu pun jika boleh diselesaikan. JIka tidak, pilihan raya peringkat merupakan jalan yang paling sesuai mengatsi kemelut ini.

No comments:

Post a Comment