Blog Archive

Saturday, September 26, 2009

Tun Dr.Mahathir hentam lagi...Samy intai jalan keluar



Pada hari ini 26 September Tun Dr.Mahathir membantai Datukl Samy Vellu lagi. Kali ini dalam Majlis Rumah Terbuka Aidil Fitrinya kediaman beliau di ibu negara. Dr.Mahathir mengulas mengenai penubuhan Parti Makkal Sakti pada Mei lalu yang akan dilancarkan Oktober ini. Mahathir menyifatkan penubuhan parti baru ini sebagai langkah yang baik memandangkan banyak sokongan terhadap penubuhan parti baru ini. Ianya juga katanya sebagi langkah mengekalkan sokongan kaum India terhadap kerajaan.

Parti baru ini dijadualkan akan dilancarkan Perdana Menteri pada 10 Oktober ini di Taman Pameran Pertanian Malaysia, Serdang. Dr Mahathir ditanya wartawan apakah penubuhan parti baru ini akan memberi kesan terhadap pengaruh MIC selaku parti utama kaum India di negara ini, Mahathir menjelaskan bahawa beliau fikir pengaruh MIC sudah semakin luntur.

Apabila ditanya tentang cadangan Samy Vellu untuk bercuti selama 2 bulan daripada melaksanakan tugas-tugas sebagai presiden parti, beliau menyatakan tempoh itu tidak mencukupi. Malah Mahathir seterusnya menghentam Samy, " Ia patut dilanjutkan kepada kira-kira 20 tahun, 2 bulan tidak cukup". "Dia tidak boleh...dia sudah duduk di situ (jadi presiden) 30 tahun, jauh lebih lama daripada saya. Saya 22 tahun pun sanggup letak jawatan (sedangkan) masa saya letak jawatan bukanlah orang benci sangat tetapi saya meletak jawatan. Selagi dia duduk di situ lagi lama, lagi orang benci"

Walau bagaimanapun kenyataan Mahathir tentang masa dia meletak jawatan, orang bukannya benci sangat kepadanya masih boleh diperdebatkan lagi. Betul kah begitu. Dari ayat digunakannya menunjukkan orang benci tetapi tidak "sangat" benci. Namun ada andaian yang menyatakan sekiranya Dr.Mahathir tidak meletak jawatan dahulu dan mengepalai BN dalam PRU, BN akan kalah kerana "mood" rakyat kala itu begitu tidak sukakannya lagi, lebih kurang sama dengan "mood" semasa PRU 12 tahun 2008 lalu.

Beranikah Samy sekali lagi menyanggah pendapat Mahathir dalam hal ini dan memberikan alasan kukuh yang Mahathir juga dibenci rakyat pada waktu itu. Kalau tidak masakan beliau gagal untuk menjadi perwakilan UMNO di bahgian Kubang Pasu yang pernah diketuainya sendiri. Bayangkan seorang bekas Perdana Menteri gagal mendapat sokongan untuk menjadi perwakilan bahagian UMNO. Mungkin beliau memberi alasan rasuah wang menyebabkan beliau gagal, tetapi kalau benar orang UMNO sayangnya mengapa nak jadi perwakilan pun gagal.

Namun saya rasa Samy tidak berani menyanggahnya dengan keras, lagipun Samy seakan nampak telah ditunjuk jalan keluar apabila Parti Makkal Sakti bakal dilancar Perdana menteri Oktober nanti. Kalau Samy betul betul berani bolehlah menyeberang kepada Pakatan Rakyat...akan panas lagi politik Malaysia.

No comments:

Post a Comment