Blog Archive

Saturday, September 26, 2009

Calon BN bagi PRK Bagan Pinang: Ada Masalahkah!


BN dijadualkan akan mengadakan mesyuarat pada 29 September bagi memilih calon BN bagi PRK Bagan Pinang yang telah dijadualkan akan diadakan pada 11 Oktober depan dan penamaan calonnya akan diadakan pada 3 Oktober. Dalam keadaan BN mempunyai kedudukan yang selesa bagi DUN ini berdasarkan PRU lalu, masalah penentuan calon pula telah menjadi isu besar.

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaludin awal-awal lagi menunjukkan rasa bersetujunya dengan Tan Sri Mohd. Isa sebagai bakal calon BN kerana baginya Isa merupakan calon yang boleh diharapkan untuk memenanngi PRK ini. Manakala Tun Dr.Mahathir juga sesari awal telah menekankan supaya Isa tidak dipilih kerana rekod "politik wang" Isa yang akan menyebabkan masyarakat memandang serong pada BN. Dan lagi usaha-usaha BN bagi membanteras politik wang akan menjadi sia-sia dan hanya retorik politik sahaja apabila orang yang terlibat politik wang dipilih semula sebagai calon.

Seorang lagi tokoh UMNO iaitu YB Tengku Razaleigh Hamzah juga turut bersuara menyatakan tidak setuju beliau dengan cadangan Isa sebagai calon BN bagi PRK Bagan Pinang ini lantaran keterlibatan Isa dengan politik wang dan bagi KU LI , BN perlu menjaga integriti bagi menjamin sokongan rakyat. Manakala bagi Timbalan PM yang juga Timbalan Presiden UMNO, TS Muhyiddin Yassin seakan cuba berhelah dengan meminta UMNO Bahagian menmyenaraikan 3 calon, bukannya Isa seorang sahaja senarai calon yang dihantar. Ini bagi membolehkan pucuk pimpinan senang untuk membuat keputusan. Apakah ini menandakan beliau juga tidak setuju dengan Isa sebagai calon.

Saya sebelum ini ada membuat posting secara berseloroh dengan menyatakan sekiranya UMBO Bahagian Teluk Kemang tetap mahukan Isa, maka bolehlah dicadangkan 3 nama iaitu Isa, anaknya dan isterinya sebagai memenuhi 3 nama itu. Semuanya dari keluarga Isa. Nampak macam kartun sahaja cadangan saya ini, tetapi itulah jalannya jika UMNO Bahagian berkeras mahukan Isa yang juga merangkap Ketua Bahagian Teluk Kemang. Ini kerana pada hari semalam 25 September, Ketua Wanita Bhagaian Teluk Kemang, Rohani Yaakob, menyatakan UMNO Bahagian Teluk Kemang tetap tidak berganjak dari keputusan awalnya yang tetap mahu mencalonkan nama Isa sebagai bakal calon BN. Bagaimanapun katanya pemimpin atasan berhak memilih calon yang sesuai dengan mengambil kira pandangan bahagian berkenaan.

" Kita sudah ada kata putus. Seluruh bahagian Teluk Kemang sebulat suara mahukan Tan Sri Isa diletakkan sebagai calon". Ini menggambarkan ketegasan dari UMNO Bahagian yang tetap menyokong Isa baik Pemuda, Wanita dan juga Bahjagian secara keseluruhannya. Apa akan terjadi sekiranya nama Isa tercicir? Ini yang memeningkan kepala pucuk pimpinan untuk memutuskan soal calon ini.

Dan Dr.Mahathir tak henti-henti "menyerang Isa" dan hari ini beliau menyarankan Isa supaya tidak bertanding dalam PRK ini. " Jika saya Isa, saya akan menggesa parti supaya jangan mencalonkan saya. Mengenai keputusan Bahagian yang tetap dengan keputusan menyokong pencalonan Isa, Dr. Mahathir berkata, mereka berpandangan singkat dan hanya melihat kepentingannya dan kepentingan bahagian sahaja." Jika parti meletakkan calon yang tidak bersih , maka keseluruhan parti akan dikutuk".

Kita tunggulah keputusan pada 29 September nanti, apakah nama Isa tetap akan muncul atau gugur ditengah jalan. Walaupun Dr.Mahathir banyak membuat saranan, PM DS Najib ada pertimbanmgan sendiri dan ada kalanya tidak ikut Dr.Mahathir keseluruhannya. PM juga berhak untuk membuat keputusannya sendiri tanpa terikut dengan rentak tari orang lain. Namun apakah keputusan bakal menguntungkan BN baik dalam jangka masa pendek atau jangka masa panjang perlu difikir semasak-masaknya.

No comments:

Post a Comment