Blog Archive

Saturday, September 5, 2009

PM DS Najib & isteri ke Kelantan hari Nuzul Quran


Apakah ole-ole yang akan di bawa PM DS Najib dalam kunjungannya ke Kelantan pada hari isnin ini yang juga hari cuti sempena Nuzul Quran. Mungkin juga kedatangan PM pada kali ini adalah sebagai "membalas budi" pengundi Manek Urai yang memberi sedikit moral kepada UMNO walaupun masih tewas pada PAS dalam PRK baru-baru ini.

Kedatangan DS Najib mengikut maklumat JPP Kelantan adalah bagi Majlis Berbuka Puasa di SMK Sultan Yahya, Kuala Krai iaitu sekolah yang menjadi pusat penamaan calon dan juga penjumlahan undi semasa PRK Manek Urai dulu. Walau pun agak lewat, kedatangan PM kali ini boleh mengubat hati pemimpin UMNO tempatan yang bekerja keras dalam PRK dulu. Memang, selepas PRK tiada tokoh pusat datang ke Manek Urai lagi, yang ada hanya pemimpin Kelantan seperti Tok Pa dan Datuk Awang Adik yang mengadakan majlis di kawasan Manek Urai ini.

Yang lain termasuk TPM yang dulunya berkampung dan menjadi seolah-olah Bapa Angkat Manek Urai telah hilang menyepi. Betul mereka sibuk, tetapi rakyat Manek Urai terasa juga nak tengok muka. Jangan hanya masa PRK sahaja datang dan berkampung dan bila selesai terus hilang. Soal rakyat masih tidak memberi kepercayaan kepada parti UMNO perkara lain, tetapi jengoklah sesekali ke sini. Jangan hanya PRU umum nanti baru nak datang kembali, saya percaya rakyat akan terus menolak dan tidak percaya lagi pemimpin seperti itu. Begitu juga dengan pemimpin besar lain yang pada PRK Manek Urai dulu sering kali ulang alik, datanglah berkunjung sesekali datang ke Kelantan.

Berbalik pada lawatan DS Najib pada isnin ini ke Kuala Krai adalah amat dialu-alukan. Kalau boleh sebagai PM, majlis itu menjemput juga semua lapisan masyarakat dan kempimpinan semua parti dalam kawasan itu supaya perpaduan dapat ditingkatkan lagi. Sekiranya pemimpin dari parti tertentu sahaja maka, ianya tidak akan ke mana dan perpaduan sukar untuk dipertemukan, malah dalam UMNO sendiri pun Bahagian Kuala Krai mempunyai dua tiga kumpulan seperti Kumpulan Ketua Bahagian sekarang, kumpulan bekas Ketua Bahagian dan kumpulan bekas wakil rakyat. Atau kedatangan DS Naji untuk mendamaikan kumpulan-kumpulan itu sepertimana TS Muhyidin berusaha mendamaikan kumpulan di Terengganu.

Adalah molek juga jika majlis berbuka puasa PM di Kuala Krai itu juga menjemput Tok Guru Menteri Besar, YB Ku Li, dan juga veteren UMNO seperti TS Mohamad Yaakob dan TS Hussein Ahmad bagi memeriahkan majlis dan mempertautkan ikatan perpaduan di kalangan para pemimpin dan rakyat. Persoalan mengenai urusan parti seperti Mesyuarat atau perjumpaan Bahagian UMNO, boleh dilaksanakan selepas Majlis Berbuka puasa.

Diharapkan juga lawatan DS Najib kali ini juga dapat memberikan khabar baru tentang tuntutan royalti minyak oleh kerajaan Kelantan. Saya difahamkan PM akan ke Kuala Krai dari Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Pengkalan Chepa dengan menggunakan helikopter. Kalau menggunakan heli Nuri tu harap-harap pesawat itu diservice dengan baik, dan dalam keadaaan baik juga untuk membawa PM dan rombongan.

No comments:

Post a Comment