Blog Archive

Tuesday, September 15, 2009

PRK Bagan Pinang, siapa calon UMNO


PRK Bagan Pinang akan berlangsung 11 Oktober 2009 nanti. PRK ini adalah yang ke 9 dalam siri PRK selepas PRU 2008 yang lalu dan sehingga kini adalah merupakan PRK yang terbanyak dalam sejarah PRK dalam negara. PRK Bagan Pinang diadakan setelah penyandangnya Azman Mohd. Nor telah meninggal dunia pada 4 September 2009 lalu. Kawasan Bagan Pinang terletak di bawah parlimen Teluk Kemang yang merupakan kawasan kuat UMNO tetapi parlimen ini dapat ditawan PKR dalam PRU lalu.

Sementara DUN Bagan Pinang pula adalaah kawasan tradisi UMNO yang kemenangan mereka di situ banyak dibantu oleh undi pos yang berjumlah hampir 5000. Tanpa undi pos yang dipertikai ketelusannya payah UMNO nak menang dalam keadaan sekarang. SPR telah mengumumkan bahawa hari penamaan calon akan diadakan pada 3 Oktober, manakala pengundian pada 11 Oktober iaitu hari ahad. Nampaknya SPR kali ini memilih hari ahad bagi hari pengundian, sedangkan sebelum ini dalam beberapa PRK SPR pilih hari lain walaupun masyarakat dan parti yang bertanding hebdakkan hari cuti sama ada sabtu atau ahad.

Soal calon, nampaknya ia adalah pertandingan 2 penjuru antara PAS yang mewakili Pakatan Rakyat dan UMNO yang mewakili BN. Kecuali jika ada pihak lain yang ingin bertanding sebagai calon Bebas, setakat ini belum kedengaran. Pihak PAS menyatakan partinya telah mempunyai nama-nama calon untuk dipilih oleh pucuk pimpinan. Orang kuat PR iaitu DS Anwar Ibrahim telah menyatakan bahawa pihak PR akan memberi tentangan sengit dan juga akan memberi "kejutan" kepada BN.

Manakala sebelah BN, calon yang cuba diketengahkan oleh UMNO Bahagian Teluk Kemang ialah Ketua Bahagian, TS Isa Samad. Hanya satu nama dikemukakan dan kemudian telah ditolak UMNO Pusat kerana memerlukan 3 nama. Persoalannya apakah ia satu syarat atau ada unsur lain. TS Muhyidin dikatakan menolak nama yang dicadang kerana gagal memenuhi syarat iaitu 3 orang calon. Bagaimana kalau UMNO Bahagian kemukakan nama Isa, Mohd. Najib anaknya dan nama isteri Isa misalnya. Apakata TS Muhyidin, cukup syarat 3 nama calon, tetapi semuanya berkaitan Isa. Semalam Isa dalam kenyataannya akan mengemukakan 3 nama kepada UMNO Pusat sebagai memenuhi keperluan.

Diharapkan penolakan pada nama yang tunggal dicalonkan UMNO Teluk Kemang itu bukan berdasarkan masalah "peribadi" tetapi prosedur semata-mata. Sekiranya tidak, maka persoalan calon akan menyebabkan UMNO akan berkrisis sesama sendiri dalam menghadapi PRK ini, dan jika ini terjadi janji Anwar untuk memberi "kejutan" akan dapat dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment