Blog Archive

Friday, September 11, 2009

Bila Datuk Seri Samy Vellu dan Tun Dr. Mahathir Bertelagah



Kalau sebelum ini Datuk Samy Vellu tidak ambil kisah pun bila Tun Dr. Mahathir, Mantan PM membidasnya. Tetapi kali ini dia bangkit membidas kembali Dr. Mahathir. Semuanya gara-gara pemilihan dalam parti MIC yang akan berlangsung esok.

Semalam, dalam akhbar Tamil, Makkal Osai, Dr.Mahathir telah diwawancara oleh akhbar itu dan antara apa yang diungkapkan oleh Dr. Mahathir selain memuji Dato' Subramanian, seorang calon Timbalan Presiden MIC ialah mengkritik kepimpinan Samy Vellu yang "kununnya" memimpin MIC terlalu lama. Ini memberi gambaran seolah-olah Dr. Mahathir menyokong Datuk Subra yang merupakan "musuh lama" Samy Vellu.

Lantas Samy Vellu naik angin semacam. Dia akan Dato' Subra ke Jawatankuasa Disiplin parti kerana guna pengaruh luar dan sebagainya. Pemuda MIC juga marah-marahkan Dr. Mahathir. Samy Vellu juga hari ini telah "memukul bekas bossnya" dengan mengatakan Dr.Mahathir merupakan "pakar dalam seni "Memusnahkan timbalannya". Dr. Mahathir katanya mempunyai 4 orang timbalan semasa memegang jawatan selama 22 tahun. " Apa berlaku pada Musa Hitam(Tun), Ghafar Baba(Tun) dean Anwar Ibrahim (Datuk Seri)"

Inilah kali pertama Samy menembak "peluru meriam" kepada bekas bossnya dulu. Sebelum ini beliau pernah dikritik Dr.Mahathir tetapi tidak memberi reaksi. Mungkin kali ini suasana agak genting kerana pemilihan parti MIC esok. Bagaimanapun Samy menyatakan beliau asih menganggap mantan PM itu pemimpin agung dan amat menghormatinya.

Dalam negara yang mengamalkan demokrasi, semua orang berhak memberikan pandangan dan Dr.Mahathir juga berhak memberikan pandangannya. Cuma pandangannaya diwaktu pemilihan MIC semakin hampir menyebabkan ada pihak yang tidak senang, terutama bagi pihak yang menerima kritikan. Apa lagi Dr. Mahathir sendiri pernah dikatakan "kununnya" mempunyai pertalian darah dengan India menyebabkan beliau mungkin terpanggil untuk memberikan pandangan.

Cuma kali ini Samy Vellu yang lebih pekat darah Indianya mungkin melawan balik dengan kata-kata yang agak "bisa" juga pada Dr.Mahathir. "Saya hanya mempunyai seorang timbalan sahaja selama 25 tahun", sedangkan Dr.Mahathir 3 orang".

Saya percaya sekirangan kumpulan yang disokong Samy Vellu menang dalam pemilihan jawatan MIC nanti, beliau akan lebih berani "membersihkan" musuh dalam parti dan juga akan lebih "lepas cakap" sekiranya ada pihak luar mengkritiknya. Pada Dr. Mahathir juga berhat-hati apabila mengkritik Samy Vellu, nanti terdedah pekung-pekung yang lain atau sekurang-kurang Samy akan "memulangkan paku buah kerasnya".

No comments:

Post a Comment