Blog Archive

Friday, September 4, 2009

Bakar Bendera Malaysia...tunjuk perasaan mahasiswa Indonesia


Isu penciplakan tarian pendet seperti yang dituduh Indonesia kepada Malaysia memasuki babak baru dengan sekumpulan mahasiswa Indonesia telah berarak ke kedutaan Malaysia di Jakarta. Balingan telur busuk dan juga memacakkan bendera Indonesia di pagar kedutaan mengambarkan suasana yang tidak sepatutnya berlaku. Malah tuduhan penciplakan ini bukan lagi setakat tarian pendet bahkan lagu Negaraku juga dituduh ditiru dari Lagu Terang Bulan dari Indonesia.

Bagaimanapun ianya masih boleh dipersoalkan lagi kerana ada maklumat yang menyatakan lagu Terang Bulan ini juga berasal dari Mamula Moon yang telah dihasilkan oleh seorang komposer berbangsa Peranchis.

Sebelum itu dua hari menjelang Hari Kemerdekaan Malaysia 31 Ogos , sekumpulan mahasiswa di Banten telah membakar bendera Malaysia dalam satu tunjuk perasaan. Perkara ini sepatutnya diselesaikan dengan cara yang baik antara pemimpin kedua-dua belah pihak, bukannya dengan tunjuk perasaan seperti itu. Bahkan jika perlu Malaysia dan Indonesia pergi sahaja ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) bagi memutuskan soal apa ayang dikatakan penciplakan budaya itu. ( sebelum ini dalam kes Pulau Sipadan keputusan ICJ memihak kepada Malaysia)

Cara tunjuk perasaan beremosi dengan kata-kata "Ganyang Malaysia" seolah-olah mengingatkan kita kepada peristiwa KOnfrontasi semasa era Presiden Sukarno dahulu.
Bagaiman pun dalam sehari dua ini tiada lagi perkembangan tunjuk perasaan itu, kemungkinan para mahasiswa itu sedikit terkejut dengan gempa bumi kuat yang melanda daerah Sukabumi dan Tasik Malaya.

Diharapkan para pemimpin kedua-dua negara tidak terpengaruh dengan suasana yang ditimbulkan oleh para penunjuk perasaan khususnya kumpulan mahasiswa itu yang terikut-ikut dengan emosi semata-mata, tanpa memikirkan kesannya dalam hubungan bernegara.

No comments:

Post a Comment