Blog Archive

Saturday, September 26, 2009

Datuk Lee Chong Wei, apa dah jadi?


Pada awal tahun 2009 DatuK Lee memulakan langkah yang baik dalam karier badmintonnya dengan memenenangi beberapa kejuaraan Super Series seperti Terbuka Malaysia, Indonesia , Terbuka Switzerland dan juga Macau. Lebih manis dalam Terbuka Macau beliau berjaya menewaskan musuh utamanya Lin Dan dari China dalam perlawanan akhir. Apakah pada masa itu Lin Dan tidak cukup "fit" bagi memberi tentangan sengit.

Saya berkata begitu kerana Chong WEi seakan mempunyai masalah bila berdepan Lin Dan yang sering mengalahkannya. Walaupun beliau begitu gah sehingga dapat menewaskan beberapa jaguh Eropah dan Indonesia termasuk Taufik Hidayat di gelanggang di Jakarta sendiri; tetapi agak sukar menewaskan lin Dan dan rekod masih memihak kepada Lin Dan dengan beberapa kemenangan sahaja memihak Lee Chong Wei.

Bagaimanapun selepas Kejohanan Dunia di Hyderabad, India baru-baru ini prestasi Chong Wei "flip flop" dan timbul tenggelam. Di Kejohanan Dunia itu sendiri beliau tewas kepada Sonny Dwi Koncoro peringkat separuh akhir. Walaupun di eropah baru-baru ini beliau menjadi juara tetapi series yang kurang terkenal dan tidak dihadiri pemain ternama lain. Dalam Terbuka China minggu lepas Chong Wei tewas kepada Lin Dan dalam Terbuka China Masters pada separuh akhir. Ternyata badi Lin Dan masih tidak dapat dilenyapkan beliau.

Semalam pada Terbuka Jepun di Tokyo, Chong Wei kalah kepada Simon Santoso dari Indonesia dalam pusingan ketiga. Nampaknya akhir- akhir ini beliau asyik kecundang pada pemain Indonesia sahaja. Mengikut pengurus pasukan ke kejohanan di Jepun itu yang juga orang kuat BAM, Chong Wei mengalami sakit lutut. Apa benar masalah ini atau sekadar alasan pegawai itu sahaja. Jika benar sakit mengapa masuk ke gelanggang, dan saya kira sekiranya beliau menang dengan Simon, masalah sakit lutut itu tidak akan timbul sama sekali.

Apapun biarlah doktor yang pakar menentukannya. Sementara itu difahamkan BAM mungkin merehatkan beliau dari bertanding di beberapa kejohanan lain seperti Korea dalam masa terdekat ini. Ini bagi membolehkannya sembuh sebelum layak turun ke gelanggang.

Namun punca sebenar selain masalah sakit perlu juga diperbaiki termasuk masalah ketahanan psikologi dan sebagainya. Dan Chong Wei juga tidak patut dibebankan dengan menyertai begitu banyak kejohanan. Memadai dengan hanya menyertai yang begitu penting sahaja yang melibatkan kelompok pemain terbaik dunia. Perlu diingat juga bahawa Chong Wei walaupun pernah bergelar pemain nombor satu dunia, tetapi belum lagi menang atau menjadi juara Kejohanan Dunia, Kejohanan All England, Pingat Emas Sukan Olimpik yang begitu berprestij itu.

Maka kerana itu beliau perlu bertanding di kejonan besar sahaja yang melibatkan kelompok pemain terbaik dunia sekiranya ingin menjadi juara kejohanan yang berprestij itu. Kalau tidak impian beliau menggapai piala berprestij itu akan tinggal angan-angan sahaja. BAM perlu memikirkannya satu perancangan yang terbaik bagi Chong Wei dalam hal ini.

No comments:

Post a Comment