Blog Archive

Friday, September 18, 2009

Bila sesekali Tun Daim berkata-kata


Tun Daim Zainuddin bekas Menteri Kewangan zaman Tun Dr.Mahathir jarang bercakap tetapi apabila beliau berkata=kaat ia ada isinya. Daim yang diam, bukannya diam begitu sahaja tetapi masih bernas jangkauan politik serta tafsirannya. Walaupun tidak lagi menjadi anggota kabinet beliau nampaknya mengikuti perkembangan politik tanah air. Orang politik katakan, manakan boleh lupa semua itu.

Dahulu saya teringat Daim pernah meramalkan bahawa beberapa buah negeri akan jatuh ke tangan pembangkang dalam PRU 2008. Ramai yang tidak begitu yakin dengan kata-kata Daim yang agak diam itu. Malah pihak pembangkang juga nampaknya tidak begitu ambil pusing dengan ramalan Daim. Bagaimanapun ia ternyata terjadi bila Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor telah jatuh ke tangan pembangkang dalam PRU ke-12 3008 lalu. Sementara Kelantan kekal dikuasai PAS dan Wilayah Persekutuan juga majoriti ahli parlimennya dimenangi parti pembangkang dari Pakatan Rakyat.

Ahad lalu dalam temubual dengan akhbar The Sun Online, Tun Daim sekali lagi berkata-kata yang agak menarik juga. Beliau menyatakan 80% golongan muda tidak menyokong BN.Anak-anak muda Melayu terutama lepasan Universiti yang tidak mempunyai pekerjaan telah marah kepada kerajaan ekoran tidak ada peluang pekerjaan telah menyertai PAS dan parti pembangkang lain. Menurut beliau keadaan begini terjadi(masalah penganguran) kerana kerajaan gagal memupuk bakat yang sepatutnya untuk pasaran kerja.Universiti juga tidak menyediakan kursus yang menepati kehendak industri menyebabkan graduan yang dilahirkan gagal mendapat pasaran pekerjaan.

Malah Daim juga menyatakan, bukan sahaja golongan muda menentang kerajaan bahkan sejuta ahli UMNO daripada 3 juta jumlahnya juga tidak mengundi UMNO. Ini disebabkan ramai ahli-ahli UMNO hilang keyakinan kepada parti itu serta kepimpinannya. Dan masalah terbesar yang dihadapi UMNO adalah "rasuah politik" atau dalam UMNO dikenali sebagai politik wang. Sementara di luar UMNO menurut beliau lagi, turut sama berpecah terutama MCA dan juga parti komponen lain. Ini menyebabkan BN mengalami masalah untuk menarik sokongan rakyat dan BN juga " terlalu perlahan" untuk berubah. Menurutnya "rakyat mahukan perubahan dan " sama ada BN atau Pakatan (PR), siapa yang lebih dahulu berjaya melaksanakan reformasi akan memenangi sokongan rakyat".

Pandangan berani itu sepatutnya ditelusuri oleh para pemimpin UMNO bagi mengkaji dan berusaha untuk menarik kembali sokongan rakyat. Walaupun Daim juga menyatakan kecewanya dengan PR yang memerintah di negeri-negeri tertentu di mana sebelum ini rakyat menaruh harapan yang besar; tetapi sekiranya BN juga gagal membuat perubahan maka BN akan gagal menyaingi PR dalam PRU 13 nanti.

No comments:

Post a Comment