Blog Archive

Sunday, September 27, 2009

Bila Tok Guru minta Ibrahim Ali undur dari MP


Semalam buat kali keduanya Tok Guru MB Kelantan dalam satu majlis Hari Raya mengulangi lagi supaya Datuk Ibrahim Ali, MP Pasir Mas mengosongkan parlimen P.Mas bagi diadakan pilihan raya kecil. Dahulu beliau telah menyatakan sekali iaitu semasa mengulas kenyataan Exco Datuk Takiyudin Hassan yang meminta Ibrahim letak jawatan MP berikutan Ibrahim lantang menentang PAS, sedangkan kemenangan Ibrahim dulu atas tiket PAS.

Dan semalam juga Ibrahim juga membalasnya dengan menyatakan keengganannya mengosongkan kerusi parlimen P Mas dan mana-mana pihak pun tidak boleh berbuat apa-apa jika Ibrahim enggan mengosongkan. Bagaimanapun jika diteliti gesaan Tok Guru bukannya bertujuan politik semata-mata , malah lebih penting dari itu iaitu dari segi hukum agama. Ibrahim mewakili Pasir Mas hasil dari undian yang diberikan penyokong PAS dan hanya sedikit penyokong Ibrahim sendiri. Semasa pertandingan 3 penjuru dulu Ibrahim dan juga calon UMNO kalah pada Ust Ismail Nuh dari Pas. Ini bermakna kalau batang tubuh Ibrahim semata-mata mustahil dia akan jadi Wakil Rakyat Pasir Mas.

Tok Guru menyatakan Ibrahim yang menang sebagai wakil rakyat hasil sokongan para penyokong PAS itu dari segi hukumnya tidak diterima amalannya serta gajinya pun jika para pengundinya dulu tidak setuju dengan tindakan Ibrahim. Kalau mengikut hukum Islam memanglah berat...kes Ibrahim ni. Tetapi sudah menjadi adat dunia, mana-mana yang menang susah akan berhenti atau undur diri walaupun orang yang sokongnya dulu tidak lagi memberi mandat lagi padanya. Itu belum lagi dikira wakil rakyat yang menang dan jadi wakil rakyat dengan cara menipu, rasuah dan sebagainya. Bagai mana dengan gaji dan elaun mereka...atas dunia mereka boleh kata apa saja...akhirat esok..

Oleh itu gesaan Tok Guru itu perlu juga dilihat sebagai satu dakwah kepada Ibrahim supaya diakhirat Ibrahim tidak terpaksa memohon maaf dari seluruh rakyat Pasir Mas, itu pun jika mereka semua sudi memaafkan Ibrahim.

Justeru Ibrahim perlu memikirkan kembali perjuangan politiknya supaya selari dengan rakyat yang memberi undi kepadanya dahulu. Kalau perlu buat satu referendum kepada seluruh rakyat dalam kawasan parlimennya, adakah mereka setuju dengan cara politik Ibrahim sekarang atau tidak. Jika referendum itu mendapati rakyat tidak setuju Ibrahim patut undur dan jika setuju Ibrahim boleh teruskan.

Bagaimana pun percayalah, jika kita tidak konsisten dalam perjuangan dan berintegriti, tiada pihak yang akan menerima kembali. Ibrahim akan tahu nasibnya dalam PRU 13 akan datang, sama ada UMNO akan terimanya sebagai calon ( kerana Ibrahim sekarang berbaik-baik dengan UMNO) atau dia akan bertanding atas tiket Bebas dan menagkah Ibrahim jika berlaku pertandingan 3 penjuru..pasti kalah. Sejarah dahulu menyaksikan Ibrahim kalah dalam pertandingan 3 penjuru itu.

No comments:

Post a Comment