Blog Archive

Saturday, September 26, 2009

"Terapi Peluk": Percayakah anda?


Sememangnya dalam dunia ini banyak perkara yang pelik-pelik berlaku. Kadang-kadang perkara yang di luar kebiasaan dan ada kalanya ia ada asasnya walaupun tidak dapat dibuktikan secara empirikal. Satu perkara pelik tersebut ialah " Terapi Peluk" yang diamalkan dan dipercayai berkesan bagi mereka yang menghadapi masalah jiwa dan keserabutan fikiran.

Dalam akhbar The Star Online semalam disiarkan rencana tentang seorang pemimpin spiritual Hindu yang telah mengamalkan Terapi ini lebih 30 tahun. Amma Amritanandamayi Dewi atau lebih dikenali sebagai Amma atau Ibu adalah seorang pemimpin spiritual Hindu yang mengamalkan terapi tersebut. Dalam sehari beliau "Mememluk" kira-kira 50,000 orang yang datang berjumpanya. Dan setelah lebih 30 tahun dia mengamalkan terapi ini telah lebih 30 juta orang telah dipeluknya. Semuanya yang datang untuk meminta beliau "peluk" itu bagi mengubati jiwa dan rohani masing-masing.

Bila membaca kisah ini saya teringat sakan sebuah filem Hindi yang pernah saya tonton di TV iaitu " Munna Bai" lakonan Sanjay Dutt sebagai heronya. Munna Bai dalam filem ini juga mengamalkan "Terapi Peluk" dan berjaya memulihkan penyakit dan menenangkan jiwa orang yang dipeluknya. Itu dalam filem, tetapi yang dibicarakan ini keadaan sebenar yang terjadi di India.

Amma dikenali juga oleh masyarakat di India sebagai "Santa Peluk" di kalangan pengikut pemimpin kerohanian Hindu ini. Dia akn memeluk sesiapa sahaja tanpa mengira agama, darjat, bangsa dan keturunan seseorang; asalkan mereka datang berjumpanya untuk "dipeluk" , beliau akan memeluknya.

Menurut keluarganya, Amma yang dilahirkan pada 27 September 1953, sejak dari kecil lagi menunjukkan sifat kasih sayang kepada semua orang tanpa mengira sesiapapun mereka. Pembawaan sikapnya itu berterusan sehinngalah beliau dewasa dan mula mengamalkan terapi ini sejak 30 tahun lalu. Beliau kini dipuja pengikutnya dan dianggap sebagai "saint" atau santa atau lebih dikenali sebagai Santa Peluk. Sama ada anda percaya atau tidak terpulanglah, tetapi di India ia dipuja ramai walaupun keberkesanannya masih diragui sebenarnya.

Setakat diketahui Pelukan seorang Ibu terhadap anak kecilnya memang memberi kesan ke atas psikologi anak-anak yang akan berasa aman dan selamat dalam pelukan ibu serta merasai kesan kasih sayangnya.

No comments:

Post a Comment